Witamy na stronie internetowej Szkoły Nauki Pływania Aqua Bąbelek w Pile. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą zajęć dla dzieci od 3-go roku życia.

Program

Program nauki pływania

Program nauki pływania jest realizowany na basenie rekreacyjnym oraz na basenie sportowym.

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PROCES NAUCZANIA PŁYWANIA:

– cechy charakteru dziecka

Każde dziecko, nawet to najmniejsze posiada swój własny charakter. Jedne dzieci są spokojne, inne bardzo żywiołowe. Jedne dzieci szybko się uczą i nie przeszkadzają im drobne porażki inne zniechęcają się bardzo szybko i trzeba je mocno mobilizować do działań.

– czynniki zewnętrznego środowiska

Do czynników tych można zaliczyć brak poczucia bezpieczeństwa. To, co dla nas dorosłych wydaje się normalne, jak np. muzyka, wygląd niektórych rzeczy, ludzi, dla dziecka może wydawać się przerażające. Strach może stać się czynnikiem hamującym etap nauczania.

– samopoczucie dziecka i rodzica

Żeby mała pociecha skutecznie się rozwijała musi być w dobrej kondycji zdrowotnej i psychicznej. Rodzice biorący udział w zajęciach również powinni być spokojni, spontaniczni i otwarci na gry i zabawy dzieci, wspomagające proces nauczania.

– pochwały i nagrody

Dzieci tak samo jak słodycze kochają pochwały na swój temat. Dzięki nim nabierają pewności siebie, co sprawia, że osiągają lepsze wyniki. Może się zdarzyć, po usłyszeniu pochwały zmierzą się z przeszkodą, o jakiej wcześniej nie odważyłyby się nawet pomyśleć. Każde ćwiczenie poprawnie wykonane, powinno być chwalone przez rodzica.

Wstępne przystosowanie do środowiska wodnego – basen rekreacyjny

  • oswojenie dziecka ze środowiskiem wodnym
  • ćwiczenia z zakresu czucia wody
  • poruszanie się z rodzicem w środowisku wodnym
  • wstępne ruchy napędowe – aktywizacja przez zabawę
  • pierwsze próby zanurzenia pod wodę
  • swobodne leżenie na piersiach i grzbiecie
  • pierwsze bezpieczne skoki do wody z pozycji siedzącej
  • doskonalenie czucia wody podczas ruchu
  • zabawy i ćwiczenia z zakresu poślizgów

Doskonalenie umiejętności pływania statycznego – basen rekreacyjny

  • doskonalenie zanurzania w różnych pozycjach
  • doskonalenie aktywizacji ruchów napędowych nóg
  • poruszania się w wodzie na piersiach i grzbiecie z pasywnym podtrzymaniem
  • próby poślizgów na piersiach i grzbiecie z pasywnym podtrzymaniem
  • próby wyławianie zanurzonych przedmiotów
  • próby samodzielnego wejścia i wyjścia z basenu
  • ćwiczenia z zakresu poślizgów w różnych pozycjach
  • próby skoków na nogi z zanurzeniem

Doskonalenie umiejętności pływania dynamicznego – basen rekreacyjny

  • elementarna nauka pływania na grzbiecie i piersiach
  • ćwiczenia oddechowe i wypornościowe
  • pływanie z zanurzoną głową
  • nurkowanie po zanurzone przedmioty
  • samodzielne bezpieczne wejście i wyjście z basenu
  • próby samodzielnego leżenia i pływania na grzbiecie
  • bezpieczne skoki do wody
  • pływanie strzałką z zanurzoną głów

Doskonalenie elementarnej nauki pływania oraz nauka pływania stylowego – basen sportowy

Dzieci powyżej 5 roku życia – nauka i doskonalenie z III etapu oraz podstawowa nauka pływania stylowego (bez udziału rodzica)
Młodzież i dorośli – pływanie stylowe, nauka i doskonalenie (ćwiczenia dopasowane do indywidualnych predyspozycji).

W nauce każdego ze styli pływackich wyróżniamy:

  • naukę pracy nóg,
  • naukę pracy ramion,
  • naukę pracy ramion połączonej z sięganiem po oddech,
  • łączenie wszystkich elementów (koordynacja całego stylu).

Rozpoczęcie nauki każdego ze styli pływackich poprzedzone jest pokazem i objaśnieniem. Kolejność styli jest nieprzypadkowa, grzbietowy, kraulowy, klasyczny i motylkowy. Wiąże się z poziomem trudności oraz możliwością wykorzystania nabytych umiejętności w nauce kolejnych styli.

Cały etap nauczania charakteryzuje się maksymalną indywidualizacją zajęć, dlatego też nie wyznaczamy konkretnego czasu na każdy z elementów, który opanowuje uczeń, a poprzez umiejętny dobór ćwiczeń staramy się jak najlepiej opanować daną umiejętność, by przejść do kolejnego etapu i poprzez wykorzystanie jej w trudniejszych ćwiczeniach wciąż ją doskonalić.

Dla dobra uczestników dzielimy dzieci na grupy wiekowe oraz pod względem umiejętności. 
Pamiętajmy, że efekty ćwiczeń zależą w dużej mierze od charakteru dziecka, systematyczności, programu nauczania, warunków panujących na pływalni, zaangażowania i nastawienia dziecka, rodzica oraz instruktora.